onsdag, augusti 10, 2005

Högt över häxornas torn

"Vi köpte ny kyl och frys för bröllopspengarna vi fick" säger Fia som om det vore den naturligaste sak i världen. "Bröllopspengar?!" får jag lätt halvkvävt fram. Fia flinar till och berättar fnittrande att hon numera, efter en resa till Hanoi och ett besök på den svenska ambassaden där, inte bara är en femrumsägare, utan även gift och gravid (det sista visste jag). Det gick kanske två- eller tre sekunder innan jag började överösa henne med förmaningar för att hon inte sagt något samtidigt som jag nästan hoppade upp och ner på soffan av entusiasm. Brorsan mest bara undrade om alla kräks så mycket när de är med barn.

Det var dagens höjdpunkt och väger nästan upp all jävlighet som varit i veckan. Igår fick jag förklarat för mig av en man vars livserfarenhet och ställning gentemot mig det nog är meningen att jag ska ha respekt för, att man som tjej minsann inte ska förvänta sig att killar ska vara monogama. Det förklarades att det bästa är om vi tjejer från början tar reda på hur många andra som finns inblandade i vår eventuella partners sexuella och emotionella liv, eftersom det är att vänta att det finns minst en till. Gör vi inte det så ska vi heller inte vara arga eller besvikna efteråt när vi upptäcker att så är fallet.

Vad ska jag bli annat än förbannad? Jag är glad att jag fick den förklaringen nu och inte för fem-sex år sedan, för då hade jag förmodligen trott honom. Tack och bock för det, kan du inte delge mig mer av din livsvisdom? Att man hoppar i säng med någon under förespegling att mena allvar, trots att man antingen gjort eller planerar/hoppas göra samma sak med någon annan inom den närmaste tiden är tamejfan inget som ska accepteras!! Vare sig man är av manligt eller kvinnligt kön. Suck.

Får se om jag ska bo själv i höst eller om det flyttar in ett litet (och välkommet) kräk i mitt bibliotek.

Inga kommentarer: