tisdag, september 27, 2005

röd-vita humörsvängningar

Mitt humör har åkt berg- och dalbana hela dagen och avslutande turen var tydligen nedåt. Kan man inte skicka mig trevlig meddelanden tycker jag man ska låta bli överhuvudtaget. Och sen kommer de där hemska röd-vita "porrfria" affischerna och sänker humöret ännu mer. De är dessutom fult layoutade.

"Vi satsar på att sänka arbetstiden- särskilt för kvinnor." Vänsterpartiet storstockholms affischer tycks hoppa på en på varenda tunnelbanevagn man numera kliver på. Det är deras försök att lansera sig själva som ett feministiskt parti. Jag vet inte om det är så att jag helt enkelt bara missar poängen, men jag ser inget feministiskt med att särskilt satsa på sänkt arbetstid för kvinnor. Varför skulle just vi behöva jobba mindre? Så att vi kan vara hemma och städa mer? Eller kanske laga lite mat åt våra äkta (och 8-timmars jobbande) män? Nä, något "särskilt för" vill jag inte se bakom kravet på att sänka arbetstiden. Det räcker gott med att vi sänker den. För alla. Det tjänar alla på.

Inga kommentarer: