måndag, december 31, 2007

Ändringsdags

Det var länge sedan jag slutade förstå poängen med smällare och små fyrverkerier. Det var jättekul att pappa hade några när jag var liten så jag fick se på nära håll. Men roligast var ändå de stora, inne i stan (Boden eller Luleå). Ju större jag blev desto mindre imponerad av de små fyrverkerierna blev jag. Tydligen är jag ganska ensam för här, i Rinkeby, smäller det konstant i ungefär två veckor över jul och nyår. Mest yngre tonåringar om jag gör en någorlunda korrekt åldersbedömning på dem, trots att det är 18-års gräns för att få köpa alla former av raketer.

Och så gott som varje år är det någon som dör på grund av raketerna.

Är det inte dags att skärpa reglerna för vilka som ska få sälja raketer när de uppenbarligen alltför lätt hamnar i händerna på minderåriga? Vad i nuvarande regelverk kan ändras? Ska det krävas tillstånd från polis eller lämplig myndighet för att få köpa? Och finns det överhuvudtaget en nödvändighet för enskilda människor att kunna köpa och använda raketer?

2 kommentarer:

Maria Ferm sa...

Jag håller med dig! Jag tycker nyårsraketer och smällare borde vara förbjudna för privatpersoner. Vad är vinsterna med att sälja det egentligen?

Anonym sa...

För att inte tala om alla tungmetaller som sprids av dem...