onsdag, maj 23, 2007

Surprise

När jag läste om Börje Hörnlunds kritik mot centern häromdagen kom jag att minnas några debatter/diskussioner jag haft med den yngre varianten av moderater. Om plattskatt och skatt så där i största allmänhet. Hörnlunds kritik går ut på att skattesänkningarna slår orättvist och alla borde få lika mycket, i kronor. Och det är ju i och för sig hedervärt och sant. Regeringens politik gynnar inte direkt alla lika mycket.

Det som gör mig fundersam är DN:s reaktion och kommentar om att Hörnlund argumenterar som en traditionell socialdemokrat. Men jag har då aldrig hört någon sådan argumentera för plattskatt.

Tvärtom är har det alltid varit borgerliga företrädare som tycker att alla ska betala lika mycket i skatt. För en krona är ju alltid en krona. Men det gäller visst bara vid skattehöjningar, vid sänkningar ska det vara proportioneligt mot inkomsten (för nu är kronan plötsligt värd olika). Jag tycker det låter väldigt typiskt borgerligt och kanske framför allt moderat.

Och att moderaterna för moderat politik kan ju inte komma som någon överraskning för ett borgerligt före detta statsråd, det borde han ha kunnat räkna ut för länge sedan.

För övrigt har det börjat synas gröna knoppar på björkarna även här uppe nu.

Inga kommentarer: