onsdag, januari 09, 2008

Så var det där med logik igen

Döm om min förvåning imorse, när jag slog upp DN och läste regeringens debattartikel om vägsatsningar. Ja, att regeringen satsar pengar på att bygga nya vägar är ju i sig inget att förvånas över, utan snarare argumentet till varför en inte kan vara mot detta. Nämligen det att 90% av Sveriges transporter sker på väg. Och därför kan vi gröna (som ju inte vill att 90% av landets transporter ska ske på väg) inte vara mot större vägbyggen. Var det någon som hängde med i resonemanget? Jag gjorde det inte...

Mig synes det faktiskt ganska logiskt att om ett parti vill få ner användandet av bilar för persontransport och långtradare för godstransport så satsar de på att bygga ut alternativen och inte på att öka kapaciteten på Sveriges vägnät. Den enda slutsats jag kan dra av resonemanget i artikeln är att regeringen anser det vara rimligt och helt okej att 90% av de svenska transporterna sker på vägar och inte har för avsikt att minska denna nivå.

Med detta och den förestående höjningen av priset på SL-kort slår den borgerliga majorieteten i landsting och riksdag ytterligare ett par spikar i den kista där framför allt Stockholms miljö numera vilar, till synes väntande på sin begravning.


Jag är för övrigt väldigt stolt över att vara norrlänning när Sundsvall går före och inför lika regler för kvinnor och män i badhusen.

Inga kommentarer: